Allmänt och särskilt högriskskydd

Allmänt och särskilt högriskskydd utgör skydd för anställda som är sjuka ofta under ett år eller för anställda som riskerar att bli sjuka under längre perioder.

Allmänt högriskskydd innebär att en anställd maximalt kan ha 10 karensdagar under en period om 12 månader. En anställd som blir sjuk för elfte gången under en tolvmånadersperiod skall få sjukersättning redan från första dagen. En egen företagare som har valt 3 eller 30 karensdagar för sjukersättning omfattas inte av det allmänna högriskskyddet.

En anställd som har en medicinskt väl dokumenterad sjukdom som troligen innebär frånvaro från arbetet under minst 10 gånger per år kan ansöka om särskilt högriskskydd. Särskilt högriskskydd innebär att en anställd alltid får sjuklön redan från första dagen i en sjukperiod. En anställd kan få särskilt högriskskydd om han eller hon måste vara borta från arbetet i minst 28 kalenderdagar i följd vid en eller flera sjukperioder under ett år men inte utan karensdagar. När en anställd har särskilt högriskskydd så får arbetsgivaren ersättning för hela sjuklönekostnaden från Försäkringskassan.

Det allmänna högriskskyddet kräver inte att någon ansökan görs till Försäkringskassan medan den anställde måste göra en ansökan till Försäkringskassan för att få ta del av det särskilda högriskskyddet.

Uppdaterad: 2009-12-15


Dela innehåll


Kontakta personalekonomi.se